Den čtrnáctý: 14. července 2002 - sobota

Byrkjedal - Kjerag - Lysebotn - Suleskar - Valle

V noci pršelo, ráno to vypadalo na sluníčko, ale jen chvilku. Jsme kousek za Byrkjedalem, v 8.30 po snídani můžeme vyrazit. Peťa má chuť zachraňovat ovečku, která zřejmě uvízla vysoko ve skalách a asi se nemůže dostat zpět. Naštěstí si to rozmyslel (musel by přebrodit řeku) a jedeme. Jedeme podél řeky mezi skalami, které mají ale vršky zelené. Po cestě spousta chatiček, ovcí a koz. Rozhodujeme se pro zajížďku do Lysebotnu, což je malý přístav na konci Lysefjordu. Projíždíme nádhernou krajinou, za každou skálou nové jezírko, serpentiny nahoru a dolů. Je to jedna z nejhezčích cest na naší dovolené. Zastavujeme 6 km před Lysebotnem - před největšími serpentinami u restaurace Oygardstol. Z tohoto parkoviště se dá vyjít na Kjerag. Tam je dle průvodce nejfotografovanější valoun. Je vklíněn mezi dvěma skalami vystupujícími z Lysefjordu. Vede k němu dle průvodce „náročná tůra“ trvající celkem 5 hodin. Peťa byl tímto kamenem na pohledu fascinován již před několika dny, když ho viděl v jednom ze stánků se suvenýry na pohledu. Já jsem pak později v průvodci zjistila, kde se nachází a od té doby ho posedla touha se na něm nechat vyfotit. Kromě toho jsme dle itineráře v předstihu o celý den. Vycházíme v 11 hodin. Počasí jakž takž, neprší. Stoupáme prudce vzhůru, místy jsou řetězy, místy se jde jen po kamenech. Po prvním náročném výstupu následuje kousek sestupu do údolí s jezírkem (to je něco pro mě!) a ovečkami, pak další výstup a malý sestup a pak poslední dokopec a celkem příjemná chůze po skalních plochách úplně nahoře. Počasí docela pěkné, je vidět i na okolní skály - přes fjord, takže paráda. Kjeragbolten - česky Kjeragský kámen - jsme našli, sotva jsem na něm ale Peťu vyfotila, nasunula se tam mlha a dost se ochladilo. Naobědvali jsme se, ale mlha neustoupila. Je hrozná zima, naštěstí je rozhodnuto, že na rozplynutí mlh čekat nebudeme a vracíme se. Chvíli je mlha až taková, že není moc vidět na nejbližší značku T - označující směr cesty. Ale jen chvíli. Pak se mlha naštěstí trochu zvedla. Nechodí sem tolik lidí jako na Kazatelnu, je zvykem se pozdravit „Hi“ nebo „Hello“. Ukázalo se, že řetězy jsou bezvadná věc, a to i při cestě dolů. Na parkovišti jsme v 16 hodin - nachází se zde jedno české auto, ale včera u Kazatelny nebylo žádné. Po „tůře“ (opravdu trvala 5 hodin) sjíždíme 6 km mnoha serpentinami se sklonem 10 % dolů do přístavu Lysebotn. Taky tomu tady říkají „orlí cesta“. Před Lysebotnem - krásný tunel dlouhý přes 1 km, je neosvícený, úplně rovný a úzký a vede z kopce dolů, teprve na jeho konci je pak zatáčka doleva. Když jsme do něho vjeli a naše auto osvítilo odrazky vymezující krajnici tunelu, vypadalo to hrozně zajímavě. V Lysebotnu bylo jak po vymření, asi proto, že je sobota. Ale bylo to divné. Spousta objektů určených evidentně k rekreaci - a byly všechny prázdné. Pohled na Lyseford špatný nebyl.

Kolem 18 hodiny pak opět stoupáme serpentinami vzhůru k restauraci a dále po cestě k městečku Adneram. Tahle cesta dlouhá 30 km je fakt jedinečná. Mnohokrát zastavujeme a kocháme se „scenériemi“. Zde se setkáváme se sympatickými manžely ze Semil. Paní včera prodělala mořskou nemoc na čtyřapůlhodinovém trajektu z Hirtshalsu do Kristiansandu, má hrozné zážitky. S povděkem od nás přijala Kinedryl na zpáteční cestu trajektem.

V Suleskaru odbočujeme na šedou, tj. horší cestu bez čísla (paní ze Semil nám poradil, že musíme jet směrem na Setesdal), ale je to jediná možnost, jak se dostat nejrychleji do oblasti Telemarku. Jsme překvapeni, jak hodně je ale cesta frekventovaná, vede opět krásnou krajinou mezi skalami a jezery. Ovečky zde polehávají na kraji silnice, některé (většinou disciplinovaně) kráčejí za sebou po straně cesty. Touto užší cestou, která podle současných norských map dostala už i číslo (987), jsme se úspěšně dostali k odbočce na silnici č. 9 (na naší mapě je 39) směrem na Valle. Jsme již po večeři, je 20.30 hodin a pomalu budeme hledat místečko na spaní. Jedeme kolem odpočivadla u krásné řeky, kde se i v tuto pokročilou hodinu a i přes teplotu vody několik lidí koupe.

Ujeto: 200 km

Zpět

Kliknutím na fotku ji zvětšíte a otevřete v novém okně