Den šestý: 6. července 2002 - pátek

A - Lenkes - Stamsund - Henningsvaer - Fiskebol - Melbu - skoro až Andenes

Ráno jsme si trochu déle pospali a míříme na nejjižnější ostrůvky Lofotského souostroví. Silnice vede podél pobřeží, výhled na moře a ostrůvky je nádherný. Po druhé straně silnice vystupují strmé skály. Nic hezčího jsme nikde neviděli, cesta sem se skutečně vyplatí. Trochu nás zaskočili mýtem na jednom podmořském tunelu - spojuje ostrov Vestvagoy s ostrovem Flakstadoya a stál nás 65 NOK. Přes spustu rybářských vesniček jsme dojeli až do A, kde jsme se prošli do „centra“ a pak ještě na nejjižnější cíp ostrova, kde už je výhled na širé moře a na ostrovy Vseroy a Rost - na ně se dá už jen lodí. Je zde plno mořských ptáků, jejichž křik je hrozně hlasitý, ale zajímavý. Je tu cítit slabý zápach z ryb, ale je to kupodivu spíš příjemné. V poledne odjíždíme zpět, vracíme se po E10, udělali jsme malou zajížďku do vesnice Nusfjord. 6 km vede krásnou přírodou. Stála za to, vesnice je nádherná. Jsou zde staré rybářské domky, které si bohatí turisté pronajímají, tráví zde dovolenou rybařením a projížďkami na lodích. Opět platíme při zpáteční cestě 65 NOK za podmořský tunel – jmenuje se Nappstraumtunellen.

Na Lofotách je benzín o něco dražší než byl na pevnině, bývá kolem 9,45 NOK. My bereme v Lenkes za 9,37 NOK, opouštíme silnici E10, kterou jsme sem včera přijeli a pojedeme po č. 815 směrem na Stamsund. Dle průvodce to je hezká cesta podél pobřeží. Odbočujeme ještě do městečka Hennigsvaer, kde kvůli focení obcházíme vlastně celé městečko, které je v polovině rozdělené napříč vodou. Potkáváme se zde s Belgičany, které známe z trajektu ze Skutviku. V dálce se ukazuje modro, nádherný výhled na moře. Peťa dnes ráno poznamenal „dnes sluníčko neuvidíme“, ale je 17.30 a právě na nás vykouklo. Všechno je hned o 100 % nádhernější, vrcholky hor ozářené sluníčkem, je to prostě NĚCO. Jsme přímo „uchváceni“.

V 18.30 přijíždíme do Fiskebolu. Odtud poplujeme trajektem na souostroví Vesterály do Melbu. Jsou zde tři řady, již poučeni se stavíme na konec „linie 1“. Tím pádem máme jistotu, že se na trajekt dostaneme. Odplout bychom měli v 19.15. Přesně se to tak i podařilo. Před sedmou obešli vyinkasovat auta, platíme 92 NOK - oproti průvodci podražili o 5 NOK (později se ukázalo, že všechny ceny uváděné v průvodci z roku 2000 jsou již o 5 - 15 NOK vyšší, ať už u trajektů, mýta, parkovného nebo vstupného). Při naloďování jsme trochu pozapomněli, že je naše auto do výšky nastaveno o střešní box a při zařazování do krajního pruhu na lodi jsme ho trochu odřeli - byl tam snížený „strop“. Měli jsme štěstí, že jsme ho nesundali celý dolů. To by byl průšvih. Během plavby se k autům nesmělo. Plavba trvala asi 20 minut, strávili jsme ji na palubě, protože byl nádherný výhled na okolní ostrovy a skály.

Již na Vesterálách jsme povečeřeli nudle s mákem, umyla jsem si zde ve škopku vlasy a jedeme až na sever Vesterál do Andenes. Od větráku v autě suším vlasy na natáčkách teplým vzduchem. Je 22 hodin, sluníčko zatím svítí a my jsme zvědaví, jestli se nám poštěstí uvidět půlnoční slunce v Andenes. Máme před sebou ještě asi 100 km. Peťu to tak posedlo, že předepsanou rychlost ve vesnicích nedodržoval, protože to „chtěl stihnout“. A to před dovolenou doma vykládal, že samozřejmě bude jezdit podle předpisů - v obci 50, protože pokuty jsou v Norsku vysoké.Bohužel se objevily mraky, takže se sluníčko schová za ně. Je 23 hodin, rozhodli jsme se, že nemá cenu jet až do Andenes, našli jsme si místo u silnice a pozorujeme polární záři a sluníčko. Před půlnocí se sluníčko na chvilinku schovalo za mraky, ale těsně po půlnoci už zase vychází. Postříkat se na noc OFFEM je dost nutné, ostatně jako každý den. Spíme v autě, jak jinak. (Zapomněli jsme o půlnoci kousek vedle auta na kameni videokameru. To bylo ráno překvapení, když jsem ji tam uviděla.)

Ujeto: 364 km

Zpět

Kliknutím na fotku ji zvětšíte a otevřete v novém okně

Lofoty

sušené rybí hlavy

Lofoty   sušené rybí hlavy   sušené rybí hlavy

Lofoty   Moskenes   A

Lofoty   sušené tresky   Lofoty

Lofoty   Henningsvaer   Lofoty

Lofoty   Lofoty   Lofoty

Lofoty   trajekt Fiskebol - Melbu   Vesterály

Vesterály       půlnoční slunce
Vesterály před půlnocí       půlnoční slunce